سه شنبه 23 مهر 1398
تاریخ انتشار : 12 مهر 1398 - 10:41:47
بر اساس جدیدترین پژوهش های بین المللی؛
چند ساعت کم‌خوابی سبب افزایش وزن می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی ایربان- دانشمندان به این نتیجه رسیدند که حتی چهار شب کم‌خوابی سبب تغییر سوخت‌وساز چربی‌ها و افزایش وزن می‌شود.

 

چند ساعت کم‌خوابی سبب افزایش وزن می‌شود؟

برای بسیاری از ما پیش آمده که چند شب متوالی کم‌خوابی یا بی‌خوابی را تجربه کنیم؛ حال دانشمندان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان داده‌اند که تنها چهار شب کم‌خوابی با تغییر سوخت‌وساز (متابولیسم) چربی‌ها و افزایش وزن همراه است.

 

پژوهشگران پیش‌تر نشان داده‌اند که اختلالات خواب اثرات مضری بر سوخت‌وساز بدن دارد و افرادی که دچار کم‌خوابی یا بدخوابی مزمن هستند در خطر ابتلاء به چاقی و دیابت قرار می‌گیرند.

 

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی چند شب بدخوابی نیز بر نحوه سوخت‌وساز چربی‌ها اثر گذاشته و می‌تواند سبب افزایش وزن شود.

 

در مطالعه اخیر ۱۵ مرد جوان و سالم کمتر از ۳۰ سال شرکت کردند. پیش از شروع مطالعه از مشارکت‌کنندگان خواسته شد که به مدت حداقل یک هفته شبانه ۱۰ ساعت (از ۱۰ شب تا ۸ صبح) بخوابند.

 

سه شب آخر به عنوان مبانی اولیه تحقیق در نظر گرفته شد. سپس از آنان خواستند که ۵ شب تنها به مدت ۵ ساعت بخوابند (از ۱۲:۳۰ تا ۵:۳۰ بامداد). در مرحله نهایی دو شب به عنوان مرحله بهبود (ریکاوری) در نظر گرفته شد و از آنان خواستند که ۱۰ ساعت (از ۱۰ شب تا ۸ صبح) بخوابند.

 

در دوران مطالعه تغذیه این افراد نیز تحت نظر بود و براساس پروتکل‌های خاصی کنترل شد.

سپس محققان نمونه خون شرکت‌کنندگان را که در حین مطالعه جمع‌آوری شده بود، مقایسه کردند. آنها دریافتند که حتی چهار شب بی‌خوابی متوالی بر نحوه سوخت‌وساز چربی‌ها اثر گذاشته و سبب می‌گردد که چربی‌های موجود در غذا سریع‌تر وارد جریان خون شده و به این ترتیب احتمال افزایش وزن بیشتر می‌شود.

 

حتی یک شب بی‌خوابی تولید پروتئین‌های مرتبط به آلزایمر را افزایش می‌دهد

اوفو بوکستون، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: «بیشتر مطالعات در زمینه اختلالات خواب و سوخت‌وساز بدن بر روی نحوه سوخت‌وساز گلوکز و دیابت متمرکز شده‌اند و به مساله سوخت‌وساز چربی‌ها توجه کافی نشده است. اما مطالعات این چنینی نشان می‌دهد که نحوه سوخت‌وساز چربی‌ها نیز بر روند سلامت افراد مهم است.»

 

در پایان محققان بر این نکته تاکید کردند که این پروژه روی مردان جوان سالم و بدون هیچ‌گونه سابقه بیماری‌های قلبی‌-عروقی صورت گرفته و برای اینکه اثرات کم‌خوابی بر روی سوخت‌وساز چربی‌ها مشخص شود، باید جمعیت‌های دیگر نیز مورد مطالعه قرار گیرند.

 

با این حال نتایج به دست آمده بسیار حائز اهمیت است زیرا به گفته آقای بوکستون و براساس آمارهای موجود بسیاری از مردم جهان به دلیلی وضعیت کاری و تغییر سبک زندگی دچار کم‌خوابی هستند و این مساله آنچنان که باید جدی گرفته نمی‌شود.ایگاه خبری- تحلیلی ایربان- 

 


منبع : یورونیوز/کد خبر : 660112120798
نظر خود را ارسال نمائید

نام :
آدرس ایمیل :
نظر * :
كد امنیتی : *
 
اگر تصویر ناخواناست را کلیک کنید (اینجا)