دوشنبه 28 مهر 1399
تاریخ انتشار : 26 شهریور 1399 - 09:45:30
تاثیر خاکستر آتشفشان بر اقلیم بیش از آنچه دانشمندان تصور می کردند

پایگاه خبری- تحلیلی ایربان - خاکستر آتشفشانی می تواند افراد را بیمار کند لیکن مطالعه جدید نشان می دهد که ممکن است برای آب و هوای زمین نیز بیش از آنچه دانشمندان تصور می کردند مهم باشد.

تاثیر خاکستر آتشفشان بر اقلیم بیش از آنچه دانشمندان تصور می کردند

به گزارش ساینس دیلی، هنگامی که آتشفشان ها فوران می کنند ابرهای زیادی از خاکستر و گرد و غبار تولید می کنند - ستون هایی که می توانند آسمان را سیاه کنند و به ارتفاعات تقریباً 25 مایلی سطح زمین برسند.

مطالعه جدید دانشگاه کلرادو بولدر نشان می دهد که چنین خاکسترهای آتشفشانی همچنین ممکن است تأثیر بیشتری بر آب و هوای این سیاره داشته باشد.

تحقیق جدید  که در مجله Nature Communications  منتشر شده است فوران کوه کلوت در جزیره جاوا اندونزی در سال 2014 را بررسی می کند. تیم با استفاده از مشاهدات واقعی و شبیه سازی های پیشرفته رایانه ای کشف کرد که خاکستر آتشفشانی به نظر می رسد پس از فوران بزرگ ماه ها یا حتی بیشتر در هوا باقی بماند.

این تحقیق  با مشاهده اتفاقی آغاز شد: اعضای تیم تحقیقاتی در حال پرواز با یک هواپیما در نزدیکی محل فوران کوه کلوت بودند - رویدادی که قسمت های زیادی از جاوا را خاکستر کرد و مردم را از خانه های خود بیرون کرد. در طی این روند هواپیما چیزی را کشف کرد که نباید آنجا می بود.

زو گفت: "آن ها یک ماه پس از فوران برخی ذرات بزرگ را دیدند که در جو شناور بودند.  به نظر می رسید خاکستر باشد."

دانشمندان قبلا تصور می کردند ستون آتشفشان مملو از ذرات کوچک و سبک خاکستر است - ذرات ریزی که احتمالاً قادر به شناور شدن در هوا برای مدت طولانی هستند، دقیقاً مانند کرک قاصدک اما آنچه آنها  دریافتند  این است که چگالی این شناورها بالاتر و شبیه سنگ پا هستند.

همیار مطالعه برایان تون افزود که این ذرات شبه پوکه همچنین به نظر می رسد باعث تغییر شیمی کل ستون آتشفشانی می شود.

او و همکارانش فکر می کنند جواب را کشف کرده اند: به نظر می رسد آن مولکول های دی اکسید گوگرد به ذرات خاکستر شناور در هوا می چسبند. در این فرآیند آن ها ممکن است در سطح خاکستر واکنش شیمیایی داشته باشند - به طور بالقوه حدود 43 درصد دی اکسید گوگرد بیشتری در هوا منتشر  می کنند.

این که تأثیر آن ابرهای خاکستر بر آب و هوا چیست، مشخص نیست. ذرات با دوام طولانی در جو می توانند به طور بالقوه به خنک شدن کره زمین پس از فوران کمک کنند. خاکستر شناور همچنین ممکن است از مکان هایی مانند کلوت تا قطب های سیاره منتشر شود. در آنجا می تواند واکنش های شیمیایی را شروع کند که به لایه ازن آسیب می رساند.

اما محققان می گویند که یک چیز روشن است: وقتی آتشفشان می وزد ، زمان آن فرا رسیده است که به همه آن خاکستر و تأثیر واقعی آن بر آب و هوای زمین توجه بیشتری کنیم.

مترجم: معصومه ریشهری